...حقوق نوشت...

نویسندگان
پیوندها

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با انتقاد از لایحه جامع وکالت رسمی،‌ از یک مرحله‌ای شدن آزمون وکالت و تشکیل اتاق داوری در کانون‌ها و اتحادیه‌ و هم‌چنین از برگزاری هجدهمین همایش اتحادیه در کردستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌مندنی‌پور در نشست روز دوشنبه خود با خبرنگاران اظهار کرد: وجود نهاد وکالتی قوی و مستقل و خدمتگزار در چارچوب انجام وظیفه خود می‌تواند نقش سازنده‌ای در تحقق عدالت برای رسیدن به دادرسی عادلانه داشته باشد.

وی ادامه داد: متصدی و متولی این امر هم دستگاه قضایی است که ما از طرق مختلف اعلام کردیم به عنوان معاضد دستگاه قضاء در چارچوب وظایف خود از انجام هیچ خدمتی کوتاهی نکردیم.

 

مندنی‌پور تصریح کرد: انتظار ما از دستگاه‌های ذی‌ربط به ویژه دستگاه‌های قضایی این بوده که هم جایگاه وکیل و هم جایگاه کانون وکلا را حفظ کند، در واقع هدفمان استقلال عدالت است به نوعی که این دستگاه مستقل و توانمند و مردمی است که می‌تواند جامعه را به سمت توسعه پیش ببرد.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با بیان اینکه توسعه در عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی نمی‌تواند معنا پیدا کند مگر اینکه از دستگاه قوی ومستقل برخوردار باشیم، خاطر نشان کرد: در واقع وکیل مستقل و قاضی مستقل می‌تواند این نقش را ایفا کند و امیدواریم ما در جامعه جایگاه خود را پیدا کنیم، در جامعه‌ای که نیاز داریم به رفاه و آرامش برسیم و وجود یک دستگاه مستقل می‌تواند چنین کاری را انجام دهد.

 

وی تاکید کرد: ما باید بنیان مایه و اساس و عدالت را در ابزارهایی که می‌توانیم به عدالت برسیم جستجو کنیم و این ابزارها جزء قاضی و وکیل مستقل و سلامت دستگاه قضایی و اجرایی و اداری چیز دیگری نیست. در واقع نهادینه کردن قانون در یک جامعه ایجاد حفظ قانون‌مندی در جامعه و نهادینه کردن قانون است.

 

مندنی‌پور تصریح کرد: اگر می‌گوییم که کانون وکلا باید مستقل و قدرتمند باشد منظور ما این است که باید این واقعیت را بپذیریم که امروز یک مساله در سطح بین‌المللی برای مملکت ما در زمینه‌های مختلف شکل می‌گیرد و کانون وکلا به عنوان نهاد مستقل می‌تواند نقش خود را ایفاء کند. در واقع کسی که این حرکت را می‌تواند انجام دهد حقوق‌دانان،‌وکلا و اساتید دانشگاه هستند که باید نقش خود را به خوبی ایفاء کنند.

 

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با بیان اینکه این ذهنیت در جامعه ایجاد شده مبنی بر اینکه وکیل فقط از پرونده‌های خاص دفاع می‌کند، ولی باید گفت که وکیل سوگند خورده که از حقوق شهروندان دفاع و به همه افرادی که نیازمند هستند کمک کند، گفت: در واقع وکیل از نقش جرم و از قاتل دفاع نمی‌کند،‌در واقع از حقوقی که آن قاتل اقدامش منتهی به قتل شده، دفاع می‌کند.

مندنی‌پور با انتقاد از لایحه جامع وکالت رسمی اظهار کرد: لایحه‌ای که تحت عنوان لایحه جامع وکالت در مسیر تصویب شدن قرار دارد در حال حاضر از طرف قوه قضاییه در اختیار کمیسیون لوایح دولت قرار گرفته و در حال بررسی است.

مندنی‌پور تصریح کرد: از سال 1331 استقلال کانون وکلا به رسمیت شناخته شده گرچه در بعضی مواقع این استقلال به صورت صد در صد اعمال نشده است ولی در حال حاضر لایحه جامع وکالت که به قوه قضاییه ارائه شده است اساس استقرار کانون وکلا را نادیده گرفته است.

 

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) ادامه داد: در ماده 25 این لایحه تمام سرنوشت ما و هویت‌مان در گرو هیات نظارت گذاشته شد که این هیات متشکل از قضات، حقوقدانان و وکلای دادگستری است که تعداد این افراد هفت نفر است و از طریق قوه قضاییه این کار صورت می‌گیرد. اگر کلیه سرنوشت ما اعم از امضای پروانه وکالت، ابطال پروانه وکالت و بررسی تخلفات و صلاحیت وکلا به وسیله این هیات نظارت بررسی شود در واقع باید گفت که چیزی برای وکیل،به عنوان وکیلی که مستقل باشد باقی نخواهد ماند.

 

وی با اشاره به اینکه لایحه جامع وکالت رسمی حیات 60 ساله کانون و کلای دادگستری را نادیده گرفته است ادامه داد: ما نظارت قوه قضاییه را پذیرفته‌ایم و نظارت در پاره‌ای از موارد که صورت می‌گیرد کار بسیار خوبی است. اما اگر بخواهند به عنوان نظارت دخالت داشته باشند برای ما پذیرفتنی نیست ما این دخالت را به نفع نظام و حیثیت قوه قضاییه نمی‌دانیم. در واقع ما به عنوان ذی‌نفع و نهادی که صاحب‌نظر هستیم انتظار داریم که در جریان آنچه که می‌خواهند برای ما تصمیم‌گیری شود قرار بگیریم.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) خاطرنشان کرد: ما ازچند سال گذشته در مورد قانون جامع وکلا طرح‌هایی را تهیه کردیم که به کمیسیون حقوقی مجلس تحویل دادیم و همچنین کانون وکلای دادگستری مرکز و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این زمینه طرحی را پیشنهاد داده بودند و همین طور یک طرحی با تلفیق این طرح‌ها از مجموع 153 امضای نمایندگان مجلس تنظیم شد که در حال حاضر این طرح در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس قرار دارد. ما پیشنهاد دادیم که با تلفیق این طرح‌ها ضمن لحاظ کردن استقلال وکالت، طرح جامع وکالت رسمی تغییر دهند.

 

وی ادامه داد: ماده 5 لایحه قانون وکالت رسمی اسم سازمان را به جای نهاد مدنی بیان کرده است در واقع باید گفت اگر ما را به عنوان یک نهاد مستقل و غیردولتی در تعریف این ماده قبول دارید چرا باید وابستگی داشته باشید؟ چرا هیات مدیران کانون‌ها باید توسط قوه قضاییه تعیین شود؟ چرا باید وکیل پروانه وکالت خود را از قاضی بگیرد؟ یا قاضی پروانه وکالت وکیل را ابطال کند؟ در واقع ما به عنوان نهاد مدنی خواستار این هستیم که خودمان انتخاب کنیم.

 

مندنی‌پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در زمینه لایحه جامع وکالت رسمی نامه‌نگاری با قوه قضاییه داشته‌اید یا خیر؟ گفت: ما در این زمینه با قوه قضاییه نامه‌نگاری داشته‌ایم و علت دیر شدن این کار این بود که در جلسه فوق العاده روسای کانون‌ وکلای دادگستری که در 31 فروردین‌ماه سال جاری برگزار شد سه امضا از سوی کانون‌ها را کم داشتیم و دیروز آخرین امضا را از کانون به جا مانده را گرفتیم و انشاءالله به زودی این کار انجام می‌شود.

 

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) با اشاره به برگزاری آزمون مرکز امور مشاوران قوه قضاییه (ماده 187) نیز خاطرنشان کرد: کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که برگزاری آزمون مرکز امور مشاوران (ماده 187) تخلف بوده و خارج از چارچوب قانونی است و با تمام شدن برنامه سوم توسعه که یک برنامه پنج ساله باید این آزمون هم تمام شود.

 

مندنی پور در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، درباره اینکه آیا نوع و کیفیت برگزاری آزمون وکالت تغییر خواهد کرد یا خیر؟ گفت:‌ برابر مذاکراتی که با سازمان سنجش داشتیم قرار شده طبق روال گذشته امسال آزمون وکالت اواخر آبان ماه یعنی از 20 آبان ماه تا اول آذر برگزار می‌شود و در هجدهمین همایش اتحادیه در کردستان این مساله را شفاف خواهیم کرد که انشالله بتوانیم ازمون وکالت را یک مرحله‌ای برگزار کنیم مگر اینکه کانون‌هایی بخواهند آزمون وکالت به صورت دو مرحله‌ای برگزار شود که ما در این زمینه دخالتی نخواهیم کرد در واقع باید گفت نوع برگزاری آزمون وکالت در اختیار کانون‌هاست و هدف ما به عنوان اتحادیه سراسری کانون‌ها، یکسان‌سازی نحوه برگزاری آزمون است.

وی درباره مهم‌ترین مسائلی که قرار است در هجدهمین همایش اتحادیه در کردستان برگزار شود، اظهار کرد: اولین و مهم‌ترین محوری که در این همایش درصدد هستیم بررسی کنیم لایحه جامع وکالت رسمی است و این همایش در بیست و هفتم و بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود که این گردهمایی سه روزه است. در کنار اینکه لایحه جامع وکالت رسمی را بررسی می‌کنیم به مشکلات کانون‌ها که در ارتباط با آموزش و همچنین تعیین انتخابات اتحادیه سراسری کانون‌ها (اسکودا) و نیز نهاد داوری است، رسیدگی خواهد شد.

 

مندنی‌پور از تشکیل اتاق داوری در اتحادیه و همین طور کانون وکلای دادگستری مرکز خبر داد و گفت:‌ از دیگر تسهیلاتی که در نظر داریم به شهروندان ارائه دهیم این است که به جای اینکه همه دعاوی خود را به دستگاه قضایی ببرند بعضی از این دعاوی را به اتحادیه و کانون وکلای دادگستری مرکز ارائه دهند در واقع قرار است یک اتاق داوری در کانون‌ها ایجاد شود تا به این امور رسیدگی کنند.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در پایان درباره اعلام نتایج آزمون وکالت در گیلان نیز یادآور شد: از دیروز تصحیح اوراق مربوط به این آزمون آغاز شده و انشاءالله ظرف 20 تا 25 روز آینده نتایج این آزمون اعلام خواهد شد.

  • فاطمه علیزاده

نظرات  (۱)

  • سید مجید عطایی
  • سلام خدمت دوست عزیز خانم علیزاده
    ممنون از اطلاع رسانی که کردین
    اما کماکان منتظر حضور و استدلال شما سرور گرامی در ارتباط با سوال مطروحه در وبلاگ هم اندیشی حقوقدان هستم
    با سپاس

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی