...حقوق نوشت...

نویسندگان
پیوندها

۱۳ مطلب در دی ۱۳۹۱ ثبت شده است

نحوه گزینش نهایی داوطلبان و طراحی سوالات کنکور ارشد 92

فاطمه علیزاده | سه شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۱، ۰۸:۴۶ ب.ظ

تقویم آزمون کارشناسی ارشد 92

رییس سازمان سنجش تشریح کرد:‌ نحوه گزینش نهایی داوطلبان و طراحی سوالات کنکور ارشد 92

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به سطح سوالات و نحوه گزینش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد 92، گفت: در این آزمون بیش از 900 هزار داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند.

دکتر ابراهیم خدایی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان اینکه بیش از 900 هزار داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد 92 ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار کرد: از این تعداد 89 هزار داوطلب علاقه‌مندی خود را برای شرکت در گرایش دوم نیز اعلام کرده‌اند.

وی با اشاره به توزیع کارت آزمون کارشناسی ارشد از 15 بهمن ماه از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org، گفت: آزمون کارشناسی ارشد 92 طی روزهای 18، 19 و 20 بهمن ماه برگزار می‌شود.

خدایی با تاکید بر اینکه سطح سوالات امتحانات اختصاصی حسب مورد در حد دانش و تجربیات فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی در هر رشته است، خاطرنشان کرد: سوالات به گونه‌ای طراحی شده است که نیاز به ماشین حساب وجود ندارد، بنابراین داوطلبان باید از آوردن ماشین حساب بر جلسه آزمون خودداری کنند.

وی با اشاره به نحوه گزینش داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد، گفت: گزینش نهایی بر اساس نمره کل حاصل از 80 درصد نمره آزمون و 20 درصد معدل دوره کارشناسی انجام می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر 20 درصدی معدل دوره کارشناسی در گزینش داوطلبان، گفت: اعمال 20 درصد معدل دوره کارشناسی بر اساس مصوبه کمیته مطالعه و برنامه ریزی آزمون تحصیلات تکمیلی به صورت تراز اعمال می‌شود.

خدایی با بیان اینکه نتایج اولیه آزمون به صورت کارنامه تنظیم و در اردیبهشت منتشر می‌شود، اظهار کرد: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، پس از دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته، می‌توانند از میان کد رشته محل‌های مربوطه، به ترتیب تقدم علاقه، نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

رییس سازمان سنجش در خاتمه از اعلام نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد 92 در دهه اول شهریور ماه خبر داد.

  • فاطمه علیزاده


 


بقیه در ادامه مطلب :

  • فاطمه علیزاده

حلول ماه ربیع الاول مبارک

فاطمه علیزاده | يكشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۱، ۰۷:۳۵ ب.ظ
    

  • فاطمه علیزاده

گفتگوی سرپرست معاونت اسناد سازمان ثبت درباره ی آزمون سردفتری اسناد رسمی

در گفت‌وگو با محمدمهدی انجم شعاع، سرپرست معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آخرین وضعیت برگزاری این آزمون و جذب سردفتران اسناد رسمی را جویا شویم.

■ در حال حاضر چه تعداد سردفتر اسناد رسمی در دفترخانه‌های کشور مشغول کارند؟
□ طبق آمار، در حال حاضر بیش از ۷ هزار دفترخانــــه اسناد رسمی در کشور فعالیت دارند. البته این همواره دچار تغییراتی است. مثلاً تعدادی سردفتر داریم که پروانه فعالیت گرفته‌اند، اما به دلایل گوناگون تاکنون در مکانی مستقر نشده‌اند. همچنین تعدادی دفترخانه نیز تحت کفالت دفترخانه دیگری اداره می‌شوند وکارهای ضروری آن دفترخانه همانند استعلام‌ها، فسخ و اقاله اسناد را انجام می‌دهد.
■ چه معیاری برای تعیین دفاتر مورد نیاز هرمنطقه وجود دارد؟
□ تعداد دفترخانه‌های اسناد رسمی، براساس معیارهایی که در قانون ذکر شده تعیین می‌شود. در ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی و سردفتران آمده است که در شهرها برای حداقـــــل ۱۵ هزار و حداکثر ۲۰ هزار نفر جمعیت یک مجوز دفترخانه اسناد رسمی صادر شود.
البته در مناطق کمتر از ۱۵هزار نفر جمعیت نیز در صورتی که نیاز به دفترخانه باشد می‌توان یک دفترخانه اسناد رسمی دایر کرد.
■ آیا در رابطه با صدور مجوز دفترخانه‌های موجود نیز این قانون رعایت شده است؟
□ سیاست‌‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال‌های مختلف متفاوت بوده است. در گذشته دور، تعداد دفترخانه‌ها کمتر از حدنیاز بود و متناسب با رشد جمعیت و توسعه تجارت افزایش نیافته بود، اما در سال‌های ۸۶و ۸۷، سیاست‌های سازمان بر این قرار گرفت تا تعداد دفترخانه‌ها را افزایش دهد.
به همین دلیل در این سال‌ها حدود ۴ هزار دفترخانه به دفاتر موجود اضافه شد. مسئولان وقت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معتقد بودند که اولاً جمعیت کشور افزایش یافته و نیازمند دفاتر بیشتری هستیم. ثانیاً هدف دیگر اشتغالزایی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بود.
البته در همان سال‌ها نیز عده‌ای بر این عقیده بودند که افزایش تعداد دفترخانه‌ها می‌بایست منطبق برمعیارهای قانون باشد و ایجاد اشتغال در قوانین و مصوبات مربوط به سازمان ثبت و اسناد وجود ندارد. خود من نیز معتقدم در آن سال‌ها به این میزان افزایش تعداد دفترخانه‌ها نیاز نبود، اکنون با تراکم تعداد دفترخانه‌ها در بعضی از مناطق مواجهه‌ایم، به گونه‌ای که برخی از دفاتر اسناد رسمی با کمبود کار و درآمد مواجهه‌اند.
البته این موضوع به این معنی نیست که وضعیت همه این دفاتر به این صورت باشد، زیرا در برخی از مناطق به دلیل رونق اقتصادی و نوع کسب و کار شهروندان، تعداد زیاد دفاتــــر اسناد رسمی نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند بلکه باعث شده تا خدمات بهتری به مردم ارائه شود.
■ چند سالی است که آزمون سردفتری اسناد رسمی برگزار نشده و بسیاری از علاقه‌مندان ورود به این حرفه چشم‌انتظار آزمون جدیدند. برنامه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک در این زمینه چیست؟
□ دیدگاه سازمان در این موضوع یک تفاوت مبنایی با متقاضیان این حرفه دارد. از طرفی متقاضیان حق دارند تا در شغلی متناسب با رشته‌شان فعالیت کنند. این نگاه در گذشته نیز در سازمان وجود داشت و اقداماتی از منظر ایجاد اشتغال انجام شد.
بر این اساس مجوز تاسیس ۴ هزار دفترخانه نیز در چند سال صادر شد و اعلام شد که با تاسیس ۴ هزار دفترخانه و ایجاد به طور متوسط ۵ شغل در هر دفترخانه، ۲۰ هزار شغل ایجاد کرده‌ایم.
این دیدگاه از جهاتی درست است و باید برای فارغ‌التحصیلان شغل ایجاد کرد، اما باید توجه شود که وظیفه سازمان ثبت اسناد و املاک موضوع دیگـــــری است و قانون وظایف مشخصی برعهده این سازمان قرار داده است و برای تاسیس دفاتر ملاک و معیارهای قانونی مشخصی داریم.

  • فاطمه علیزاده

اطلاعیه معاونت آموزش قوه قضائیه در مورد مصاحبه پذیرفته شدگان آزمون قضاوت ۱۳۹۱

معاونت آموزش قوه قضائیه با انتشار دو اطلاعیه ی جداگانه مواد درسی و نمرات هر درس، تقسیم بندی استان ها ی برگزارکننده ی مصاحبه را اعلام کرد، در این اطلاعیه از پذیرفته شدگان خواسته شده است از تماس و مراجعه ی حضوری برای کسب اطلاع از زمان و جزئیات دیگر مصاحبه خودداری کنند و منتظر اعلام این معاونت باشند.

معاونت آموزش قوه قضائیه در اطلاعیه ی دیگر مواد درسی، زمان و مکان مصاحبه رتبه های برتر (از رتبه ی ۱ تا ۵۰) آزمون قضاوت ۱۳۹۱ را اعلام کرده است، از این افراد (۵۰ نفر برتر آزمون قضاوت ۹۱) خواسته شده است تا در روز شنبه ۳۰ /۱۰/۱۳۹۱ ساعت  ۱۴ به معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه، به آدرس تهران، خیابان حافظ، تقاطع خیابان سمیه، روبروی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ساختمان شماره ۳ قوه قضائیه، مرکز جذب و آزمون، طبقه هشتم مراجعه کنند.

برای دیدن هر دو اطلاعیه معاونت آموزش قوه ی قضائیه به ادامه ی نوشته بروید:

 

اطلاعیه شماره ۱ مرکز جذب وآزمون قضات

ویژه مصاحبه نفرات برتر دانشگاهی آزمون قضاوت ۱۳۹۱

برنامه زمان بندی و مواد مصاحبه های پذیرفته شدگان آزمون تصدی منصب قضاء سال ۱۳۹۱، ویژه نفرات برتر آزمون (رتبه ­های ۱ تا ۵۰ کل) به شرح زیر اعلام می­گردد:
الف- زمان­بندی:
روز شنبه ۳۰ /۱۰/۱۳۹۱ ساعت ۱۴
ب- مواد مصاحبه:
۱٫ حقوق خصوصی{ شامل: آیین دادرسی مدنی ،حقوق مدنی ، حقوق تجارت}
۲٫ حقوق جزایی{ شامل: آیین دادرسی کیفری ،حقوق جزای عمومی، حقوق جزای اختصاصی}
۳٫ متون فقهی: مباحث حقوقی شرح لمعه{قرائت وترجمه، توضیح}
۴٫ اصول فقه:اصول استنباط علامه حیدری
ج- مکان مصاحبه:
معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه، به آدرس تهران، خیابان حافظ، تقاطع خیابان سمیه، روبروی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ساختمان شماره ۳ قوه قضائیه، مرکز جذب و آزمون، طبقه هشتم.
د- مدارک مورد نیاز:
۱٫ اصل و کپی کارت ملی
۲٫ اصل و کپی شناسنامه
۳٫ پرینت کارنامه آزمون کتبی
۴٫ مدارک تحصیلی
۵٫ رزومه عکس­دار؛ شامل مشخصات فردی، خانوادگی، سوابق تحصیلی، پژوهشی و اجرایی (به صورت اختصاری)
ه-تذکر
با عنایت به اینکه کلیه اطلاعات مورد نیاز داوطلبان محترم از طریق سایت اعلام خواهد شد لذا تقاضا می شود از تماس تلفنی با واحدهای اداری مرکز جذب وآزمون و نیز از مراجعه حضوری جداً خودداری فرمایید.

 

اطلاعیه شماره ۲مرکز جذب وآزمون قضات

ویژه مصاحبه داوطلبان دانشگاهی آزمون قضاوت سال ۱۳۹۱

.الف – مواد مصاحبه:
۱٫ حقوق خصوصی { شامل: آیین دادرسی مدنی ،حقوق مدنی(۱۵نمره) ، حقوق تجارت(۱۰نمره)} جمعا به ارزش۴۰نمره
۲٫ حقوق جزایی { شامل: آیین دادرسی کیفری (۱۵نمره) ،حقوق جزای عمومی(۱۰ نمره)، حقوق جزای اختصاصی(۱۵نمره)} جمعا به ارزش ۴۰نمره
۳٫ متون فقهی: مباحث حقوقی شرح لمعه    {قرائت وترجمه(۵نمره)، توضیح(۱۰نمره)}جمعا به ارزش۱۵نمره
۴٫ اصول فقه: اصول استنباط علامه حیدری (۵نمره)
.
ب – مکان مصاحبه:
مراکز استانها به شرح ذیل:
*تهران شامل پذیرفته شدگان آزمون استان های تهران، سمنان، زنجان، البرز وقزوین
*ارومیه
*تبریز
*رشت
*ساری شامل پذیرفته شدگان آزمون استان های مازندران و گلستان
*اصفهان شامل پذیرفته شدگان آزمون استان های اصفهان و کهکیلویه وبویر احمد
*شیراز شامل پذیرفته شدگان آزمون استان های فارس وبوشهر هرمزگان و چهارمحال وبختیاری
*کرمان شامل پذیرفته شدگان آزمون استان های کرمان، یزد، سیستان وبلوچستان
*خرم آباد شامل پذیرفته شدگان آزمون استان های لرستان و اراک
*اهواز
*همدان شامل پذیرفته شدگان آزمون استان های همدان و کردستان
*اردبیل
*مشهد شامل پذیرفته شدگان آزمون استان های خراسان رضوی خراسان شمالی وخراسان جنوبی
*کرمانشاه شامل پذیرفته شدگان آزمون استان­های کرمانشاه، ایلام
*قم  
توضیح : مصاحبه علمی پذیرفته شدگان حوزوی در شهر مقدس قم برگزار می­گردد و مکان و زمان آن نیز متعاقباً اعلام خواهد شد.
ج- زمان مصاحبه:
 برنامه زمان بندی پذیرفته شدگان آزمون تصدی منصب قضاء سال ۹۱ متعاقباً و از طریق همین سایت اعلام می­شود.
د- تذکر:
با عنایت به اینکه کلیه اطلاعات مورد نیاز داوطلبان محترم از طریق سایت اعلام خواهد شد لذا تقاضا می­شود از تماس تلفنی با واحدهای اداری مرکز جذب وآزمون و نیز از مراجعه حضوری جدا خودداری فرمایید.

  • فاطمه علیزاده

اطلاعیه در خصوص ثبت نام پذیرفته شدگان آزمون ورودی سال 1391

فاطمه علیزاده | شنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۱، ۱۰:۲۸ ب.ظ

اطلاعیه در خصوص ثبت نام پذیرفته شدگان آزمون ورودی سال 1391

  • فاطمه علیزاده

لایحه قانون مجازات اسلامی به زودی به رئیس جمهور ابلاغ می‌شود

فاطمه علیزاده | شنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۱، ۱۰:۲۷ ب.ظ

اللهیار ملک‌شاهی، رئیس کمیسیون قضایی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه لایحه قانون مجازات اسلامی با 51 ایراد از سوی شورای نگهبان مواجه بود ما پس از بررسی‌های گوناگون، ایرادات مطرح شده را برطرف و تذکرات شورای نگهبان را در لایحه قانون مجازات اسلامی اعمال کردیم.

وی افزود: لایحه مذکور طی یک نامه تقدیم رئیس مجلس شد تا به شورای نگهبان ارسال شود، از آنجایی که رئیس مجلس نسبت به لایحه قانون مجازات اسلامی دیدگاه‌هایی را مطرح کرده بودند جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس و اعضای کمیسیون قضایی برگزار و دیدگاه‌ها‌ بررسی شد که در نهایت مقرر شد تا لایحه مجددا به شورای نگهبان ارسال شود.

ملک‌شاهی تصریح کرد: در صورت تأیید نهایی شورای نگهبان لایحه قانون مجازات اسلامی به کمیسیون قضایی ارجاع می‌شود تا ما آن را به رئیس‌جمهور ابلاغ کنیم.

رئیس کمیسیون قضایی در پایان با تأکید بر اینکه تمدید قانون فعلی مجازات اسلامی مشکلی را برای محاکم قضایی ایجاد نخواهد کرد گفت: تا زمان اجرای قانون جدید مجازات اسلامی، قانون فعلی در دستور کار محاکم قضایی است.

  • فاطمه علیزاده

نتایج تکمیل ظرفیت آزمون دکتری دانشگاه آزاد 20 دی اعلام می‌شود

فاطمه علیزاده | شنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۱، ۱۰:۲۷ ب.ظ

رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد از اعلام نتایج تکمیل ظرفیت آزمون دکتری در 20 دی ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناصر اقبالی با اشاره به اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان 31 رشته تکمیل ظرفیت آزمون دکتری در روز چهارشنبه 20 دی، گفت: پذیرفته‌شدگان می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز آزمون به نشانی www.azmoon.com کارنامه خود را مشاهده کنند.

به گفته اقبالی، پذیرفته‌شدگان می‌توانند برای نیمسال دوم در واحدهای پذیرفته شده ثبت‌نام کنند و تحصیل خود را بهمن ماه آغاز کنند.

وی مدارک مورد نیاز جهت ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان را شامل شش قطعه عکس 4*3، کارت ملی، مدرک موقت یا اصل مدرک دوره کارشناسی ارشد و برگه وضعیت نظام وظیفه برای آقایان بیان کرد.

اقبالی با اشاره به اعلام نتایج تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد، گفت: پذیرفته‌شدگان در روزهای یکشنبه و دوشنبه (17 و 18 دی ماه) می‌توانند برای انجام ثبت‌نام به واحدهای پذیرفته شده مراجعه کنند.

رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد با اشاره به ادامه مهلت ثبت‌نام دوره جدید نیمسال دوم مقطع کاردانی بدون آزمون تا اواسط اسفند از طریق سایت مرکز آزمون به نشانی www.azmoon.org ، گفت: داوطلبان باید پس از ثبت‌نام در سایت طی مدت سه تا پنج روز به واحدهای مورد نظر مراجعه تا ثبت‌نام آنها به صورت قطعی انجام شود.

وی با بیان اینکه کلاس‌های متقاضیان از بهمن ماه آغاز می‌شود، گفت: داوطلبان اگر در مراحل ثبت‌نام در هر یک از مقاطع با ابهام یا سوالی مواجه شدند، می‌توانند از طریق سایت www.azmoon.org و www.pubr-azmoon.com سوال خود را مطرح یا به نشانی Porsesh@azmoon.net ایمیل کنند تا کارشناسان در اسرع وقت به آنها پاسخ دهند.

  • فاطمه علیزاده

اسامی پذیرفته شدگان آزمون ورودی سال 1391 کانون وکلای دادگستری مرکز به شرح ذیل اعلام میگردد.


http://www.icbar.ir/Default.aspx?tabid=55&ctl=Edit&mid=435&Code=975

  • فاطمه علیزاده

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز از حذف ماده 25 لایحه وکالت که در حقیقت استقلال این کانون را زیر سوال می‌برد، خبر داد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افتخار جهرمی در مراسم تحلیف 240 کارآموز کانون وکلای دادگستری، اظهار کرد: وکیل متعهد به صداقت و راستگویی نسبت به موکل و مراجع قضایی بوده و موظف است میزان پیشرفت کار خود را به موکل شرح دهد. وی باید در تنظیم مدارک،‌ رعایت صداقت را نماید.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد:‌ وکیل باید به نحوی عمل کند که قاضی به سمت واقعیت‌ها سوق داده شود، به قوانین و نظامات احترام بگذارد و مراقبت‌های لازم را در جریان دادرسی به عمل آورد. وی همواره باید بر دانش خود بیافزاید و موظف است اسرار موکل خود را حفظ کند.

افتخار جهرمی با اشاره به مطالبی که اخیرا پیرامون کانون وکلا و اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا مطرح شده، اظهار کرد: یکی از افرادی که دواطلب کارآموزی بود، در آزمون مردود شد. وی به مراجع مختلف از جمله شعبه 25 دادگاه عمومی شکایت کرد. این شعبه به طور اشتباهی بعضی از اوراق را که مربوط به کانون وکلا نبود به این کانون ارسال کرد. بعد از امضاء نامه‌ای برای عودت این اوراق در دبیرخانه کانون، اشتباهی در درج تاریخ صورت گرفت که این فرد نسبت به این امر شکایت کرد در حالی که مشخص بود اشتباه تایپی صورت گرفته است.

ولی این شخص طرح شکایتی می‌کند مبنی بر اینکه اتحادیه بدون مجوز از وزارت کشور فعالیت می‌کند در حالی که اتحادیه در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده و شخصیت حقوقی دارد و اگر لازم بود که وزارت کشور در این رابطه اجازه دهد، وظیفه ثبت شرکت‌ها بود که این موضوع را بیان کند. بنابراین از این جهت این شکایت غیر وارد بود.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در مورد لایحه ارسالی از قوه قضاییه در امر وکالت، گفت: ماده 25 لایحه، استقلال کانون وکلا را به کلی از بین می‌برد. در حال حاضر این موضوع در کمیسیون فرعی هیات دولت مطرح است و مژده می‌دهم در جلسه‌ای که بنده حضور داشتم ماده 25 به طور کلی حذف شد.

افتخار جهرمی اطمینان داد که کانون وکلا کلیه تلاش خود را در کمیسیون حقوقی مجلس خواهد کرد که چنین قانونی هرگز تصویب نشود و گفت:‌ نباید استقلال کانون وکلا را که نتیجه همکاران ما در آن زمان است از دست بدهیم.

  • فاطمه علیزاده