...حقوق نوشت...

نویسندگان
پیوندها

۱۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۱ ثبت شده است

حقوق بین الملل عمومی » رژیم حقوقی دریای خزر

فاطمه علیزاده | يكشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۸:۰۴ ب.ظ
دریای خزر، این بزرگترین دریاچه جهان را به واقع باید یکی از نقاط استراتژیک جهان خصوصا از بُعد اقتصادی دانست.وجود منابع نادر جاندار در دریای خزر و وجود منابع غنی نفت در زیر بستر آن و امکان استفاده از آن به جهت حمل و نقل کالا و مسافر و مشکلات ناشی از آلودگی این دریا، همگی بر اهمیت آن افزوده و ضرورت همکاری کشورهای منطقه را در حل مشکلات و استفاده بهینه از این بزرگترین دریاچه جهان، روشن می‏سازد.چارچوب این همکاری رژیم حقوقی دریای خزر می‏باشد. اگرچه تا پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی امکانات این دریا منصفانه میان کشورهای ساحلی تقسیم نشده بود و در حقیقت، شوروی تنها بهره‏بردار اصلی این دریا به شما می‏رفت. اما اکنون با به استقلال رسیدن چندین کشور در سواحل این دریا، نیاز شدید به ایجاد توافق‏هایی میان همه کشورهای ساحلی احساس می‏شود تا میزان بهره‏مندی هر یک از این کشورها را از منابع و امکانات دریای خزر به درستی و منصفانه تحت مقرراتی مشخص درآورد.
در خصوص مسائل دریای خزر اگرچه تحقیقات زیادی صورت گرفته اما درصد بسیار کمی از این تحقیقات با دید حقوقی به آن نظر انداخته است. شاید علت این امر ویژگی خاص دریای خزر و عدم امکان انطباق رویه‏ها و قواعد جاری حقوق بین‏الملل بر آن باشد.
تا قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تحقیق در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر بسیار محدود و در یکی دو مورد خلاصه می‏شد. پس از فروپاشی به لحاظ بوجود آمدن کشورهای ساحلی جدید و عدم پذیرش رژیم حقوقی فعلی دریای خزر توسط آنها و ضرورت تدوین رژیم جدید حقوقی باعث شد که عده قلیلی در ایران به پژوهش در این زمینه بپردازند در اکثر این تحقیقات تنها به بررسی و تجزیه و تحلیل دیدگاه ایران در این زمینه تکیه شده و دیدگاههای سایر کشورهای ساحلی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نیاز شدید به این مهم که خلأ آن در تفسیرهای سیاسی پس از خبر سیما بخوبی مشهود و هویدا بود، گروه حقوق مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما را بر آن داشت تا به بررسی رژیم حقوقی دریای خزر در قبل و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بپردازد و با بیانی ساده و قابل فهم آنرا تبیین کند.در این تحقیق  دیدگاههای نظرها ایده ها راحلها پنج کشور ساحلی دریای خزر تجزیه و تحلیل شده و نهایتا با توجه به شرایط کنونی، راه حلی ارائه شده است.
با وجود این، ضرورت تحقیق جامع و گسترده‏تر در این خصوص همچنان احساس می‏شود که در صورت بذل عنایت مقامات مسئول و پذیرش این واقعیت که مباحث حقوقی از مباحث سیاسی جداست و متولی خاص خود را در سازمان می‏طلبد، امید است در آینده با فراهم آمدن امکانات مالی و اطلاعاتی به آن پرداخته شود.

منبع: حق گستر

دانلود فایل word دانلود فایل PDF

  • فاطمه علیزاده
  • فاطمه علیزاده

کارگاه آموزشی نگارش مقاله و پایان نامه در دانشگاه گیلان

فاطمه علیزاده | چهارشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۸:۱۸ ب.ظ

دفتر آموزشهای آزاد دانشگاه گیلان کارگاه آموزشی آشنایی با نرم افزارهای تحقیق برای نگارش مقاله در پایگاه های ISI و رفرنس نویسی (End Note) و نگارش پایان نامه را برگزار می نماید.

این کارگاه آموزشی مخصوص دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بوده و طی روزهای پنج شنبه و جمعه 28 و 29 اردیبهشت در مرکز کامپیوتر دانشکده علوم پایه برگزار خواهد شد.

لینک ثبت نام:

سامانه مدیریت دوره های آموزشی


  • فاطمه علیزاده

جزئیات اعلام نتایج 3 آزمون کشوری در هفته آینده/ مهلت انتخاب رشته

فاطمه علیزاده | چهارشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۸:۱۵ ب.ظ
در هفته آینده نتایج اولیه سه آزمون مهم کشوری شامل آزمون نیمه متمرکز دکتری، آزمون کارشناسی ارشد و آزمون دستیاری تخصصی پزشکی اعلام می شود و داوطلبان این آزمون های کشوری می توانند نسبت به انتخاب رشته در این آزمون ها اقدام کنند.

زمان اعلام نتایج نهایی دومین آزمون نیمه متمرکز دکتری

به گزارش خبرنگار مهر، نتایج اولیه آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 91 به همراه کارنامه داوطلبان روز چهارشنبه سوم خرداد ماه اعلام می شود. نتایج اولیه آزمون از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org منتشر می شود و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، می توانند در روزهای 3 تا 7 خرداد ماه نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

داوطلبان مجاز به انتخاب حداکثر تا 50 کد رشته محل امکان انتخاب دارند و در نهایت حداکثر تا سه کد رشته محل برای انجام مصاحبه علمی به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند.

آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال 91 روز جمعه 25 فروردین با شرکت 178 هزار و 427 داوطلب برگزار شد و نتایج نهایی دومین آزمون نیمه متمرکز دکتری در 20 شهریورماه اعلام می شود.

اعلام نتایج اولیه آزمون دستیاری در شنبه 

نتایج اولیه سی و نهمین دوره آزمون دستیاری علوم پزشکی روز شنبه 30 اردیبهشت بر روی سایت www.sanjeshp.ir قرار می گیرد و هر یک از داوطلبان می توانند 100 کدرشته - محل انتخاب کنند.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته تا ساعت 24 روز چهارشنبه سوم خرداد فرصت دارند که رشته محل خود را انتخاب کنند و فرم انتخاب رشته را به صورت اینترنتی تکمیل کنند.

14 هزار و 807 داوطلب در سی و نهمین دوره برای رقابت در 25 رشته تخصصی و 350 رشته محل در 19 حوزه امتحانی حضور یافتند. بیش از 2 هزار و 500 داوطلب در این دوره پذیرفته می شوند.

امکان انتخاب 100 کد رشته در کنکور ارشد

کارنامه اولیه و نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته‌های تحصیلی اینترنتی برای داوطلبان مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی در کنکور کارشناسی ارشد 91 در روز سوم خردادماه بر روی سایت اینترنتی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org  منتشر می شود.

همچنین دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (دفترچه شماره 2) این آزمون که شامل شرایط، ضوابط و ظرفیت پذیرش رشته‌ها است از روز چهارشنبه 3 خرداد ماه 91 در سایت اینترنتی سازمان قابل دسترس خواهد بود.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون کارشناسی ارشد سال 91 پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی می توانند حداکثر 100 کدرشته محل مورد نظر خود را از میان کد رشته‌های امتحانی مجاز انتخاب و به ترتیب اولویت علاقه مرتب کنند و در فرم پیش نویس درج کنند.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در کنکور کارشناسی ارشد سال 91 می توانند در محدوده زمانی ساعت 9 صبح روز پنجشنبه 4 خرداد تا ساعت 24 روز سه شنبه 9 خرداد نسبت به انتخاب رشته به صورت الکترونیکی اقدام کنند.

کنکور سراسری کارشناسی ارشد 91 در روزهای 26 تا 28 بهمن ماه 90 با رقابت بیش از 930 هزار شرکت کننده برگزار شد و داوطلبان در 137 رشته با هم به رقابت پرداختند و نتایج نهایی در شهریورماه 91 اعلام می شود.

  • فاطمه علیزاده

اطلاعیه در خصوص ثبت نام پذیرفته شدگان آزمون ورودی سال 1390

فاطمه علیزاده | سه شنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۸:۵۷ ق.ظ

پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت سال 90 از تاریخ 25 تا 30 اردیبهشت‌ماه باید برای تکمیل فرم تقاضای پروانه کارآموزی خود اقدام کنند. کانون وکلای دادگستری مرکز در اطلاعیه‌ای با اعلام این مطلب آورده است:

 

«کلیه پذیرفته‌شدگان آزمون ورودی سال 90 کانون وکلای دادگستری مرکز باید از تاریخ 25/ 2/ 91 لغایت 30/ 2/ 91 با مراجعه به سایت کانون وکلای دادگستری مرکز به نشانی www.icbar.ir نسبت به تکمیل فرم درخواست پروانه کارآموزی خود اقدام کنند.

 

چنانچه پذیرفته‌شدگان در مهلت مقرر نسبت به تکمیل فرم تقاضای پروانه کارآموزی اقدام ننمایند، از آنان ثبت‌نام حضوری به عمل نخواهد آمد.

 

زمان و نحوه حضوری از طریق سایت کانون وکلای مرکز به اطلاع پذیرفته‌شدگان خواهد رسید.

 

رسیدگی به اعتراض معترضان نیز در شرف انجام است و متعاقبا نتیجه آن در سایت کانون مرکز اعلام خواهد شد.»

  • فاطمه علیزاده

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه در اطلاعیه‌ای با اعلام این خبر آورده است:

«بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در تیرماه سال جاری آگهی ثبت نام آزمون از طریق سایت معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه و سایر رسانه‌های کثیرالانتشار به اطلاع عموم خواهد رسید.

 

بر اساس اعلام مرکز جذب و آزمون، زمان ثبت نام داوطلبان برای شرکت در آزمون قضاوت سال 91 از 3 تا 10 مهرماه سال جاری و از طریق سایت سازمان سنجش به آدرس www.sanjesh.org خواهد بود.

 

همچنین زمان اعلام نتایج اولیه و اسامی دعوت‌شدگان به مصاحبه هفته اول دی‌ماه 1391 تعیین شده است.

 

سایر اطلاعات تکمیلی و تغییرات احتمالی در برنامه اجرای آزمون نیز از طریق سایت معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه به آدرس www.amoozeshghanoon.ir به اطلاع داوطلبان خواهد رسید؛ لذا از تماس تلفنی با معاونت آموزش و تحقیقات و ادارات تابعه خودداری شود.»

  • فاطمه علیزاده

رقابت 12 هزار داوطلب آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در گیلان

فاطمه علیزاده | جمعه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۱۱:۱۴ ق.ظ
رشت - خبرگزاری مهر: رئیس دانشگاه آزاد واحد رشت از رقابت 12 هزار و 505 داوطلب زن و مرد در آزمون کارشناسی ارشد سال 91 این دانشگاه همزمان با سراسر کشور خبر داد.

حجت الاسلام سید علی میر ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این آزمون که در دانشگاههای آزاد اسلامی رشت، آستارا، تالش و لاهیجان برگزار می شود این تعداد داوطلب در رشته های گروه مدیریت، حسابداری، کشاورزی، شیمی، جغرافیا و تربیت بدنی با هم رقابت می کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه برگزاری آزمون کارشناسی ارشد سال جاری دانشگاه آزاد اسلامی از صبح امروز در چهار حوزه انتخابیه استان آغاز شد، اظهار داشت: آزمون رشته های حسابداری عصر فردا و رشته های کشاورزی، شیمی و مدیریت روز شنبه برگزار خواهد شد.

وی یادآورشد: نتایج این آزمون نیمه دوم شهریور ماه امسال اعلام می شود.

  • فاطمه علیزاده

نتایج آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه ازاد نیمه دوم شهریورماه 91 اعلام می شود

فاطمه علیزاده | جمعه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۱۱:۱۲ ق.ظ
رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد با اشاره به زمان اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد گفت: نتایج این آزمون نیمه دوم شهریورماه 91 اعلام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله سجادی جاغرق امروز پنجشنبه در حاشیه بازدید از محل برگزاری آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد با اشاره به زمان اعلام کلید آزمون کارشناسی ارشد گفت: ما در آزمون های دانشگاه آزاد تنها از طراحان سئوال را دریافت می کنیم و طراحان پس از آزمون کلید را طراحی می کنند که این کار به امنیت آزمون کمک می کند.براین اساس تا 45 روز آینده کلید آزمون نهایی می شود.

وی افزود: میانگین سن 30 سال داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد نشان دهنده وقفه 8 ساله برای تمایل به تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی است.

سجادی درباره امنیت آزمون کارشناسی ارشد گفت: تاکنون گزارشی از مشکلات یا بی نظمی در آزمون نداشته ایم و امنیت آزمون به طور کامل تامین شده است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه امسال سعی کردیم همه داوطلبان در یک نوبت آزمون دهند، از سال آینده برنامه ریزی می شود که داوطلبان بدون توجه به انتخابشان در آزمون، در محل زندگی خود در آزمون شرکت کنند.

رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد درباره نتایج آزمون دکتری دانشگاه آزاد نیز گفت: نتایج اولیه برای معرفی به مرحله اول مصاحبه از ابتدای تابستان 91 اعلام و مراحل مصاحبه از این تاریخ آغاز می شود.

  • فاطمه علیزاده

برای نخستین بار دانشجوی دکترای پژوهش محور در دانشگاه علامه پذیرش می شود

فاطمه علیزاده | پنجشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۷:۲۱ ب.ظ


 به نقل از خبرگزاری مهر:معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی اعلام کرد امسال برای اولین بار دانشجوی دکترای پژوهش محور پذیرش خواهیم کرد.

عبدالله شفیع آبادی افزود: تا کنون فقط دکترای آموزشی پژوهشی در دانشگاه علامه طباطبایی پذیرش می شد ولی از امسال دانشجوی دکترای پژوهش محور هم پذیرش می کنیم.
وی ادامه داد: دانشجویان پژوهشی آموزشی بین 3تا 18 واحد آ موزشی و 18 تا 20 واحد پایان نامه می گذرانند تا مدرک خود را دریافت کنند این درحالی است که دانشجویان پژوهش محور بین 3 تا 8 واحد آموزشی و مابقی دروس را به صورت پژوهشی با یک وزارت‌خانه و یا مرکز می گذرانند.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی یادآورشد: این دانشجویان از طرف وزارتخانه یا موسسه پژوهشی همراه با یک طرح پژوهشی مورد نیاز آن وزارتخانه یا موسسه وارد دانشگاه می‌شوند و هزینه این پروژه توسط آن وزارتخانه یا موسسه پرداخت می شود و در صورتی که دانشجویان نتوانند در مصاحبه دانشگاه امتیاز لازم را کسب کنند نمی توانند به عنوان دانشجوی پژوهش محور وارد دانشگاه شوند.

  • فاطمه علیزاده

آغاز ماراتن کنکور ارشد دانشگاه آزاد از فردا/ رقابت 623 هزار داوطلب

فاطمه علیزاده | چهارشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۸:۱۱ ب.ظ
کنکور کارشناسی ارشد 91 دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه 21، 22 و 23 اردیبهشت ماه با رقابت 622 هزار و 939 داوطلب برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آزمون کارشناسی ارشد سال 91 در 6 نوبت صبح و عصر برگزار می شود و زمان شروع آزمون نوبت صبح رأس ساعت 8:00 و نوبت عصر رأس ساعت 16:00 است.

622 هزار و 939 داوطلب در کنکور کارشناسی ارشد 91 با یکدیگر به رقابت می پردازند.

به گزارش مهر، در سال جاری تعداد رشته محل ها 31 درصد رشد داشته و به تعداد رشته محل های این مقطع 504 رشته محل افزوده شده و در حال حاضر تعداد کل رشته محل ها به 2 هزار و 155 رسیده است.

  • فاطمه علیزاده