...حقوق نوشت...

نویسندگان
پیوندها

گزارش سازمان عفو بین‌الملل در مورد استفاده از مجازات اعدام در سراسر دنیا

فاطمه علیزاده | پنجشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۲، ۱۰:۴۸ ب.ظ


گزارش سازمان عفو بین‌الملل در مورد استفاده از مجازات اعدام در سراسر دنیا

                       

سازمان عفو بین‌الملل طی گزارشی اعلام کرد: علی‌رغم افزایش اجرای مجازات اعدام در سراسر دنیا در سال 2012 اغلب کشورهای جهان به این سو تمایل دارند که استفاده از اعدام را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عفو بین‌الملل در گزارش خود آورده است که در سال 2012 در بسیاری از کشورها که اعدام برای مدتی متوقف شده بود، دوباره از سر گرفته شده است. بعنوان مثال در هند، ژاپن، پاکستان، گامبیا و بویژه عراق که شمار اعدام‌ها در آن در طی سال‌های اخیر به مرز هشدار رسیده است.

این در حالی است که برخی کشورها استفاده از این مجازات را ممنوع کرده و یا قصد متوقف کردن آنرا دارند.

در ادامه گزارش این سازمان آمده است که در سال 2012 تنها در 21 کشور جهان اعدام بطور رسمی انجام شده است این میزان در سال 2003، 28 کشور بوده است.

در سال 2012 دست کم 682 مورد اعدام در سراسر جهان افتاق افتاد که در مقایسه با سال گذشته‌اش، 2011 افزایش کمی داشته و دو مورد بیشتر بوده است. در سال جاری نیز تخمین‌ زده می‌شود که حداقل 1722 اعدام در 58 کشور دنیا صورت گیرد که در مقایسه با سال گذشته کاهش قابل توجهی دارد. در سال 2012 بیش از 1920 حکم اعدام صادر شد که این گزارش نشان می‌دهد تقریبا یک سوم آن به مرحله اجرا در آمده است.

سلیل شتی، مدیرعامل عفو بین‌الملل معتقد است که این آمارها شامل هزاران اعدامی که مخفیانه در چین صورت می‌گیرد نمی‌شوند. چین در اغلب موارد از ارائه تعداد دقیق اعدام‌ها در کشورش خودداری می‌کند.

وی در ادامه گفت: از هر 10 کشور دنیا در یک کشور اعدام صورت می‌گیرد و رهبران این کشور باید از خود بپرسند چرا هنوز از چنین مجازات نامناسبی استفاده می‌کنند. در حالی که اغلب کشورها آنرا متوقف کرده‌اند، از جمله کشورهایی که بیشترین تعداد اعدام را به خود اختصاص داده‌اند، عبارتند از: آمریکا،‌ عربستان، یمن و چین.

روش‌های اجرای مجازات اعدام در جهان متفاوت است. تزریق سم‌، به دار آویختن، گردن زدن و صندلی الکتریکی از جمله انواع آن هستند. سال گذشته در عربستان جسد بدون سر یک اعدامی در ملاءعام به نمایش درآمد که به آن "به صلیب کشیدن" می‌گویند تا مورد عبرت قرار گیرد.

آسیا - اقیانوسیه

براساس این گزارش در سال 2012 شاهد پس رفت‌های ناامیدکننده در منطقه آسیا - اقیانوسیه در این زمینه بودیم. بعنوان مثال در ژاپن، هند و پاکستان که مدت‌ها از اعدام دست برداشته بودند. استفاده از اعدام دوباره از سرگرفته شد.

در ژاپن در ماه مارس سه اعدامی به مجازات رسیدند و قرار است به زودی چهارمین مجازات اعدام در سال جاری نیز در این کشور انجام شود.

چین نیز دوباره تعداد زیادی از مردمش را اعدام کرده است، اما بدلیل مخفی بودن اطلاعات در این زمینه عفو بین‌الملل قادر نبوده است تعداد دقیق آنرا در سال گذشته بدست آورد.

خاورمیانه و شمال ‌آفریقا

اگرچه این منطقه پیشرفت‌های کمی در کاهش اعدام داشته، هنوز استفاده از این مجازات یک نگرانی بزرگ محسوب می‌شود.

عربستان، یمن و عراق کشورهایی هستند که 99 درصد از همه اعدام‌ها در این منطقه را به خود اختصاص داده‌اند.

قاره آمریکا

در این منطقه، آمریکا تنها کشوری است که از اعدام استفاده می‌کند. در سال 2012 در مجموع در 9 ایالت این کشور 43 مورد اعدام صورت گرفت که در مقایسه با سال قبل از آن افزایش پیدا نکرده است.

آفریقا

در چندین کشور آفریقا در سال 2012 پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه توقف اعدام حاصل شده است. اما با توجه به تعداد اعدام‌هایی که در سودان و گامبیا در 2012 صورت گرفت، استفاده از این مجازات در منطقه آفریقا در سال گذشته افزایش پیدا کرد.

اروپا

بلاروس تنها کشوری است که در سال 2012 در این قاره همچنان به استفاده از مجازات اعدام ادامه داده است. در این کشور دست کم سه مرد در سال گذشته اعدام شدند که کاملا بصورت مخفیانه انجام شده بود.

لتونی نود و هفتمین کشوری است که در دنیا استفاده از اعدام را در سال 2012 برای تمام جرایم ممنوع کرد.

آقای سلیل شستی در ادامه ابراز تاسف کرد که در برخی از این کشورها اعدام‌ها با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد و یا وسیله‌ای است برای سرکوب کردن فعالان و معترضان.

  • فاطمه علیزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی