...حقوق نوشت...

نویسندگان
پیوندها

قانون جدید مجازات اسلامی گامی رو به جلو است

فاطمه علیزاده | سه شنبه, ۶ فروردين ۱۳۹۲، ۰۹:۰۳ ب.ظ


میرمحمد صادقی: قانون جدید مجازات اسلامی گامی رو به جلو است

                       

استاد برجسته حقوق جزا، ضمن بررسی لایحه جدید قانون مجازات اسلامی گفت: لایحه جدید گام رو به جلویی بوده، گرچه مشکلاتی دارد اما قابل اصلاح است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان (ایسنا) - منطقه کویر، دکتر حسین میرمحمدصادقی به دعوت دفتر استانی مرکز امور مشاوران و وکلای قوه قضاییه کرمان در همایشی که با حضور قضات، وکلا و علاقمندان مباحث حقوقی برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از اشکالات قانون مجازات اسلامی فعلی، عدم تفکیک بین عمومات و کلیات و بحث های جزا اختصاصی است اظهار کرد: دلیلش این است که مقنن تحت تاثیر دو کشش قرار داشته است، یکی استفاده از حقوق امروزین که به واسطه آن به بحث های جزای عمومی پرداخته و بعد که به جرایم خاص رسیده تحت تاثیر شیوه فقیهان قرار گرفته و همان بحث را مطرح کرده است.

وی تاکید کرد: در لایحه جدید سعی شده تفکیک جزای عمومی و اختصاصی به صورتی بهتر انجام شود.

میرمحمدصادقی بیان کرد: در نظام قانونگذاری کشور، شاهد هستیم گاه تکلیف قوانین تخصصی روشن نمی‌شود و قانون وقتی از تنور در می آید متفاوت از آنچه پیشنهاد شده می شود.

این استاد دانشگاه گفت: پیشنهادم این است که اگر در کنار نهاد پارلمان نهادی با حضور حقوقدانان تمام وقت تاسیس شود که قوانین تخصصی را زیر نظر داشته باشد و اصلاح کند بسیار مفید خواهد بود.

این حقوقدان و استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: شاهد هستیم که قانون مجازات اسلامی به صورت آزمایشی اجرا می شود و اینکه 32 سال بعد از انقلاب یکی از قوانین مادر به صورت آزمایشی تصویب کنیم کار جالبی نیست و شاید به این دلیل باشد که مسائل سیاسی بیش از تصویب قوانین برای مجلس جذاب است.

میرمحمد صادقی همچنین گفت: در نوشتن قانون مجازات اسلامی فعلی گاه به صورت پرونده ای به یک موضوع نگاه شده است مثل آوردن یک روایت در قانون که در قانون جدید مجازات اسلامی سعی شده این موضوع تعدیل شود.

وی افزود: لایحه جدید سعی کرده ابهامات را تا حدی برطرف کند و شیوه مناسب تری را در قانون نویسی مورد توجه قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه برخی حقوقدانان، منتقد حرفه‌ای شده‌اند و هر فعالیتی را نقد می‌کنند عنوان کرد:این دسته از حقوقدانان، این لایحه را نیز دارای نکات مثبتی نمی دانند اما به هر حال لایحه جدید گام رو به جلویی است گرچه مشکلاتی دارد که قابل اصلاح است

  • فاطمه علیزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی