...حقوق نوشت...

نویسندگان
پیوندها


رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) مجموع شرکت‌کنندگان آزمون ورودی وکالت در سال ۹۱ در کل کشور را ۴۴ هزار و ۲۵ نفر اعلام کرد که به گفته‌ی او از مجموع این تعداد ۲۰ هزار و ۳۵۵ نفر زن و ۲۳ هزار و ۶۷۰ نفر مرد هستند.



علی‌مندنی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره آمار تفکیک جنسیتی آزمون وکالت سال ۹۱ گفت: لیستی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور استخراج و در اختیار اتحادیه قرار داده شده است و به دلیل اینکه ممکن است داوطلبانی در دو کانون ثبت‌نام کرده باشند و در این فهرست نام آنها در ستون داوطلبان هر دو کانون در آمار منظور شده باشد لذا لیست تهیه شده، لیستی خام است و لیست خالص پس از بررسی نهایی مشخص و به کانون‌ها ابلاغ خواهد شد. همچنین کم و زیاد شدن ارقام موجود در این لیست بسیار جزیی بوده و قابل ملاحظه نیست.



وی درباره داوطلبانی که ممکن است دو کانون ثبت‌نام کرده باشند، با بیان اینکه اصل بر این است که هر داوطلب حق دارد که یک کانون را با کد خاص و با توجه به موقعیت و شرایط خود انتخاب کند، ادامه داد: همانگونه که در آگهی ثبت‌نام هم آمده، اگر داوطلبی استثنائا در دو کانون ثبت‌نام کند، در بررسی نهایی که سازمان سنجش انجام می‌دهد بنابر رویه موجود این سازمان ثبت‌نام دوم یعنی آخرین اراده‌ی داوطلب را ملاک انتخاب قرار خواهد گرفت.



رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) درباره مخالفت خود با بحث بومی‌گزینی برای شرکت در آزمون وکالت سال ۹۱ نیز گفت: با همه احترام به همکارانی که بنا به دلایل خاص خود با بومی‌گزینی موافقند و نیز با رعایت حریم حرمت استقلال کانون‌های وکلای دادگستری که برای همه اعضای خانواده بزرگ کانون وکلای دادگستری محوریت داشته و دارد و تاکید و پافشاری تمام و کمال بر صیانت از استقلال واقعی این نهاد دیرپای مدنی؛ ولی از نظر بنده به عنوان عضو کوچکی از این مجموعه آبرومند، بومی‌گزینی نه از منظر علمی، نه از منظر اجتماعی و نه از نگاه کلان ملی تامین کننده مصالح و منافع کانون وکلای دادگستری نیست و در ارزیابی نهایی تبعیض و نابرابری را رقم زده و با قانون اساسی و قوانین موضوعه همخوانی نداشته است.



مندنی‌پور ادامه داد: با توجه به اینکه بومی‌گزینی در زمینه‌های دیگر نیز نتوانسته است آنچنان که هدف واضعان آن بوده نتایج مطلوب را در مناطق موردنظر به دست آورد لذا جا دارد برای رفع نگرانی همکاران در پاره‌ای از کانون‌های وکلای دادگستری کشور که در جای خود هم مقبول است و هم قابل بحث و بررسی، ساز و کارهای دیگری به کار گرفته شود.



وی درباره اعلام نتایج آزمون وکالت سال ۹۱ نیز گفت: برابر قرارداد منعقده با سازمان سنجش آموزش کشور، یک ماه بعد از برگزاری آزمون، کارنامه‌های داوطلبان در سایت سازمان سنجش و اسکودا قابل مشاهده خواهد بود و در همان روز به کانون‌های سراسر کشور نیز ابلاغ می‌شود که قطعا پیش از پایان آذرماه اسامی پذیرفته‌شدگان به اطلاع شرکت‌کنندگان در آزمون خواهد رسید.



رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با اشاره به اینکه مجموع شرکت‌کنندگان در آزمون وکالت ۹۱ در کل کشور، ۴۴ هزار و ۲۵ نفر است، ادامه داد: از این تعداد، ۲۰ هزار و ۳۵۵ نفر زن و ۲۳ هزار و ۶۷۰ نفر مرد است که درصد شرکت‌کنندگان زن نسبت به کل شرکت کنندگان ۴۶/۲۳ درصد و درصد شرکت‌کنندگان مرد نسبت به کل شرکت‌کنندگان ۵۳/۷۷ درصد است.



مندنی‌پور درباره اینکه بیشترین و کمترین تعداد داوطلبان در آزمون وکالت سال ۹۱ مربوط به کدام کانون است، اظهار کرد: کانون وکلای دادگستری مرکز شامل استان‌های تهران، سمنان، یزد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان با تعداد ۱۳ هزار و ۲۰۷ نفر شرکت‌کننده (۶۶۰۱ نفر زن و ۶۶۰۶ نفر مرد) بیشترین تعداد داوطلب و کانون وکلای دادگستری استان مرکزی (اراک) با تعداد ۲۶۰ نفر شرکت‌کننده کمترین تعداد داوطلب را به خود اختصاص داده‌اند.



وی در ادامه یادآور شد: تعداد داوطلبانی که در سال ۹۱ پذیرفته خواهند شد، نسبت به آزمون سال گذشته ۱۲ درصد افزایش خواهد داشت.



مندنی‌پور در ادامه تعداد شرکت‌کنندگان آزمون ورودی وکالت سال ۹۱ را به تفکیک جنسیتی به شرح زیر اعلام کرد:

ردیف - نام کانون – زن – مرد – جمع کل شرکت‌کنندگان

۱- کانون مرکز – ۶۶۰۱- ۶۶۰۶ - ۱۳۲۰۷

۲- آذربایجان شرقی – ۱۰۳۳ – ۱۸۱۸- ۲۸۵۱

۳- فارس – ۱۳۹۱- ۱۷۳۳- ۳۱۲۴

۴- اصفهان – ۱۴۵۱ – ۱۴۹۲ – ۲۹۴۳

۵- آذربایجان‌غربی – ۷۱۸-۱۰۹۳-۱۸۱۱

۶- مازندران – ۴۸۴-۶۰۴- ۱۰۸۸

۷- خراسان – ۱۲۷۹- ۱۰۶۲-۲۳۴۱

۸- گیلان – ۷۳۱-۶۶۷-۱۳۹۸

۹- قزوین – ۴۱۹-۴۳۶- ۸۵۵

۱۰- خوزستان – ۱۱۵۷-۱۵۵۶-۲۷۱۳

۱۱- کرمانشاه – ۴۹۲-۶۳۹-۱۱۳۱

۱۲- همدان – ۳۰۹-۴۳۸- ۷۴۷

۱۳- قم – ۱۴۷ – ۲۶۶ – ۴۱۳

۱۴- کردستان – ۳۸۷- ۵۹۸ – ۹۸۵

۱۵- گلستان – ۴۸۶ – ۴۹۲ – ۹۷۸

۱۶- اردبیل – ۳۰۸- ۴۹۱- ۷۹۹

۱۷- مرکزی (اراک) – ۱۲۲- ۱۳۸ – ۲۶۰

۱۸- بوشهر – ۵۲۶ – ۷۷۷- ۱۳۰۳

۱۹- زنجان – ۲۳۱- ۲۸۲ – ۵۱۳

۲۰- لرستان – ۴۳۹ – ۶۸۷- ۱۱۲۶

۲۱- کرمان – ۱۰۱۷-۱۰۵۵-۲۰۷۲

۲۲- البرز – ۶۲۷- ۷۴۱- ۱۳۶۸



وی هم‌چنین ظرفیت کانون‌های وکلا جهت آزمون ورودی وکالت در سال ۹۰ را دو هزار و ۳۲۱ نفر و در سال ۹۱ را دو هزار و ۶۳۲ نفر اعلام کرد که این ظرفیت‌ها به تفکیک کانون‌های وکلای دادگستری به شرح زیر است:

کد کانون - نام کانون – ظرفیت سال ۹۰ – ظرفیت سال ۹۱

۱- کانون مرکز (مشتمل بر استان‌های تهران، سمنان، یزد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان)- ۱۲۲۰ نفر- ۱۰۰۰ نفر

۲- آذربایجان‌شرقی – ۱۰۰ نفر – ۲۰۰ نفر

۳- فارس و کهکیلویه و بویراحمد – ۱۶۰ نفر – ۱۶۰ نفر

۴- اصفهان و چهارمحال و بختیاری – ۱۸۰ نفر – ۱۹۰ نفر

۵- آذربایجان غربی – ۲۰ نفر – ۷۵ نفر

۶- مازندران – ۵۰ نفر – ۶۰ نفر

۷- خراسان رضوی، شمالی و جنوبی – ۱۰۰ نفر – ۱۱۰ نفر

۸- گیلان – ۵۰ نفر – ۵۰ نفر

۹- قزوین – ۴۰ نفر – ۶۰ نفر

۱۰- خوزستان – ۳۵ نفر – ۱۰۰ نفر

۱۱- کرمانشاه و ایلام – ۴۰ نفر – ۴۰ نفر

۱۲- همدان – ۳۵ نفر – ۴۰ نفر

۱۳- قم – ۲۵ نفر – ۳۰ نفر

۱۴- کردستان – ۲۱ نفر – ۵۰ نفر

۱۵- گلستان – ۳۰ نفر – ۵۰ نفر

۱۶- اردبیل – ۳۰ نفر – ۲۵ نفر

۱۷- مرکزی (اراک) – ۲۵ نفر – ۱۵ نفر

۱۸- بوشهر – ۶۰ نفر – ۷۵ نفر

۱۹- زنجان – ۳۰ نفر – ۳۰ نفر

۲۰- لرستان – ۴۰ نفر – ۵۰ نفر

۲۱- کرمان – ۳۰ نفر – ۱۴۲ نفر

۲۲ – البرز – صفر – ۸۰ نفر

  • فاطمه علیزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی